Welkom!

Leuk dat je mij volgt op deze site! In de tijd dat ik op Bonaire ben, wil ik jullie via o.a deze site op de hoogte houden van mijn belevenissen!

20.12.12

Terugblik en vooruitblik.

Afgelopen 18 november mocht ik alweer een jaar hier op het eiland zijn. En automatisch (ook omdat het einde van het jaar nadert) denk ik dan terug naar het afgelopen jaar, een jaar waarin veel gebeurd is, en er ook veel op me af kwam. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst voet zette op Bonairse bodem, niet wetend wat het afgelopen jaar mij zou brengen. Terugkijkend ben ik blij en dankbaar dat ik deze stap heb mogen maken en hier werkzaam mag zijn in de verslavingszorg. Het is een veelzeggend jaar geweest, een jaar waarin ik mijn eerste mentorgast en andere gasten helemaal tot bloei zag komen en waar mijn eerste mentorgast nu weer met normale voeten in het leven staat als ik dat zo mag noemen. Een jaar waarin ik steeds meer van mijn werk ben gaan houden, een jaar waarin ik heb besloten om hier ''voorlopig'' te blijven. Maar niet alleen een jaar met veel ups, zeker ook met downs, een jaar waarin ik soms de moed wou opgeven als de strijdt met de gasten opweg naar een verslavingsvrij leven ons/mij teveel werd, een jaar waarin ik mijn familie en vrienden en Nederland zeker gemist hebt, of als gasten hun behandeling vroegtijdig opgaven en er voor kiezen om weer de straat op te gaan met alle gevolgen van dien..... Moeilijk om zulke gasten ''los'' te laten, al laat ik ze in mijn gebeden niet los, u ook niet???

Het afgelopen jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest bij Krusada. Zo zijn we begonnen met het geven van arbeidstraining aan gevangenen, om ze zo te helpen aan een baan als ze vrijkomen. Aan het begin van dit jaar zijn we gestart met de zelfstandig begeleidt woningen waarin ik in een eerder blog al over vertelde. Ook is er het afgelopen jaar een beache-volleybalveld aan gelegd waarop gasten en begeleiders elke dag kunnen volleyballen ter ontspanning. Krusada is dus volop in beweging! Voor het komende jaar staan er alweer nieuwe plannen op stapel, zo willen we naast mannenopvang ook met vrouwenopvang opvang beginnen, en is dit plan al in een ver gevorderd stadium. Ook wordt er begin volgend jaar begonnen met de bouw van een sociale werkplaats waarin we werk willen bieden aan mensen die door verschillende omstandigheden onder aan de ladder staan en daardoor niet of moeilijk aan werk komen.

Op dit moment hebben we geen gasten op het centrum, de komende weken zullen we dan ook gebruiken om het centrum van binnen helemaal op te knappen. Ook gebruiken we de komende weken om goed tot rust te komen omdat het (voor sommigen) een pittig jaar is geweest. Verder willen we een stuk aan teambuilding doen, dus even flink aandacht aan elkaar geven i.p.v. voornamelijk aan de gasten. Op 7 januari willen we dan weer beginnen met een nieuwe groep van minimaal 5 gasten, we zijn hiervoor al flink aan het ''werven''. Bidt u ook mee of het centrum in januari weer gevuld mag zijn?!

Via deze weg wil ik al de mensen die hier met mij meeleven door middel van gebed, geld, een kaart of een mailtje super bedanken! Naast God helpen ook jullie mij in het werk en het leven wat ik hier heb! Zoals jullie weten heb ik een tijdje terug besloten om hier voorlopig nog te blijven. Het was zeker geen makkelijke keuze. Soms hoor ik sommigen zeggen; ''lekker op zo'n warm eiland joh''.
Natuurlijk kan ik dat begrijpen, zeker het klimaat is hier fantastisch, en is zeker ook mooi mee genomen tegen mn reuma, omdat ik nu zonder medicatie door het leven kan. En tuurlijk kan ik hier meestal heerlijk zwemmen en snorkelen en genieten van de natuur, al is dat wel veel minder dan in het begin, omdat ik nu een studie heb naast mijn baan. Maar zeker ook heeft het werk en leven hier zijn mindere kanten, en heb ik het afgelopen jaar diverse keren gedacht dat ik hier alles op wou geven. Als het werk en de gasten mij bv. teveel werd, of als ik met mijn ex-mentorgast MJ het stukje over demonen moest oppakken. Bang ben ik ervoor geweest, omdat ik niet wist dat ze op zo'n manier bestonden, de duivel kan veel machtiger zijn dan sommige mensen (inclusief mezelf) denken.... Of het stukje leven op giften, vindt ik soms nog moeilijk, je bent grotendeels afhankelijk van wat de ander (jullie) geeft, maar wat dat betreft heb ik geleerd om bij de dag te leven, en heb ik mogen ervaren dat God op Zijn tijd voorziet! Of het missen van familie en vrienden, ook al zo'n punt.... ;-)

O.a. deze punten deden mij twijfelen of ik hier wel langer wou blijven. Gelukkig zijn er naast de min punten ook nog zoveel pluspunten! Als ik MJ zie, hij wordt door sommigen een lopend wonder genoemd (Hem zei de eer!), ag, dan weet ik waarom ik hier mag zijn, en waarom God mij hier geroepen heeft. Dan kan behalve God niets mij daarvan weerhouden om hier te blijven. En wat zeker ook belangrijk is, is dat ik een hele fijne huisgenoot heb, waarmee ik alles kan delen. Want wat ik dit jaar hier ook heb ondervonden, is dat je met de bevolking van Bonaire geen of niet makkelijk vriendschappen kan opbouwen. Degene met wie je dus een hele goeie band hebt, zijn eigenlijk alleen je collega's binnen Krusada.

De kerstdagen staan weer voor de deur, net als het nieuwe jaar. Het zal voor mij opnieuw vreemd zijn om hier de kerstdagen en het nieuwe jaar in te gaan. Allereerst zonder mijn eigen familie, al is en wordt het met de familie die ik hier heb ook heel gezellig! En dan natuurlijk  het klimaat, ik kan jullie zeggen dat kerst en 25 graden niet echt samen gaan! Ag, een kerst CD en wat kaarjes scheelt al heel wat! En dan schijnt Jezus ook in het voorjaar geboren te zijn, dus eigenlijk is het bij jullie vreemder dan bij ons! ;-)

Ik wens jullie allemaal fijne kerstdagen toe, en Gods onmisbare zegen voor in het nieuwe jaar, niet wetend wat ons daar te wachten staat. Wel wetend dat Hij met ons mee gaat!

Dios bendishonabo, (Gods zegen)

Adrian

Gedicht

Achterom vooruit kijkend,
blikken we dankbaar terug.
Wat we menselijker wijze
hebben
bereikt en
wat moesten we achterlaten.
Maar in het
bijzonder,
waar toch steeds de
Kracht vandaan kwam.

Nu aan het einde van het jaar:
Advent.
De eeuwenoude Belofte
herdacht en gevierd.
We blikken vooruit naar
wat komt en voor
ons nog verborgen is.

Het Licht
dat ons aanraakt in dit leven.
Licht wat er was, is
en altijd blijven zal.
Eeuwen geleden begonnen,
nu nog actueel,
zal ons achterom
vooruit kijkend,
dragen naar
de Dag die komt.
Gerda Allersma











Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen